Pàgines

dijous, 1 de maig del 2014

Unitats arbitràries

Mesurem objectes amb una unitat de mesura coneguda per nosaltres i que sabem del cert que és uniforme. El què pretenem amb aquesta activitat és que els alumnes entenguin el concepte d'unitat arbitrària i que el portin a la pràctica (mesurar utilitzant objectes propers com a unitats consensuades i no alterables). Cada grup d'alumnes mesura amb una unitat diferent.

Retoladors. dos grups diferents mesurant dos objectes diferents. Discussió sobre el primer grup: es podria mesurar la taula utilitzant menys retoladors?


Agendes: Cal posar-les de manera que la mesura sigui correcta: una a continuació d'una altra

Però quan cal prendre dues mides la cosa es complica. Amb les mides que heu  trobat us sortiria la taula exactament igual?. Han solucionat bé el canvi d'orientació marcat en blanc? o han agafat l'amplada enlloc de la llargada quan han comptat "la volta"?

Serveix qualsevol objecte com a unitat de mesura? Ens serveix el peix pallasso per mesurar l'ordinador? Per què?
Un cop realitzada l'activitat, cada grup va fer un informe sobre la seva feina. Trobareu la fitxa de treball i algun exemple clicant a "més informació" una mica més avall.

ACTIVITAT:
Introducció
1. Fem referència a l'activitat anterior (Mesura1. El llit del reina). Recordem la necessitat de crear una unitat comuna per mesurar.

Desenvolupament
Es proposa treball cooperatiu (medalles / rodonetes)
A partir de les reflexions que varem arribar a  (Mesura1. El llit del rei), cal triar una unitat que sigui la mateixa per tothom i que no ens passi el mateix que li va passar al pobre fuster.
Quines coses podem agafar com a unitat?

Tres espai diferents:
Escolliu una unitat de mesura entre les que hem dit (retoladors, agendes i el peix pallasso, la mascota)  i tres coses a mesurar

Preguntes clau
  • Ho podríem fer prenent menys mides? (cas en el que per prendre la mesura de la taula mesuren els quatre costats)
  • Podem mesurar qualsevol cosa amb el peix pallasso? Si volguéssim mesurar un llibre ens aniria bé? 

Coses a destacar. Per pensar-hi un moment
  • Un alumne a l'hora de passar per escrit les mides preses amb retoladors fa el següent dibuix:

Innocent de mi li demano si està segur que ho ha fet bé, ja que marcat la fila "vertical" al mig del retolador, la meva idea és fer-li veure que s'ha equivocat. Però ell em sorprèn quan em diu que està segur que ho ha fet bé perquè l'objecte mesurat fa 2 retoladors i mig de llarg i, és clar, no pot partir el retolador!

Es posa de manifest la importància de demanar als alumnes registres escrits o explicacions sobre el que han fet i que a més ho justifiquin, ens donarà moltes pistes per saber "on són" i així poder per ajudar-los a aprendre.

Exemple fitxa de treball final d'un parell de grups

Un cop feta la feina cal saber-la explicar el millor possible.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada