Mesurem objectes amb una unitat de mesura coneguda per nosaltres i que sabem del cert que és uniforme. El què pretenem amb aquesta activitat és que els alumnes entenguin el concepte d'unitat arbitrària i que el portin a la pràctica (mesurar utilitzant objectes propers com a unitats consensuades i no alterables). Cada grup d'alumnes mesura amb una unitat diferent.
Retoladors. dos grups diferents mesurant dos objectes diferents. Discussió sobre el primer grup: es podria mesurar la taula utilitzant menys retoladors? |
Agendes: Cal posar-les de manera que la mesura sigui correcta: una a continuació d'una altra |
Serveix qualsevol objecte com a unitat de mesura? Ens serveix el peix pallasso per mesurar l'ordinador? Per què? |
Introducció
1. Fem referència a l'activitat anterior (Mesura1. El llit del reina). Recordem la necessitat de crear una unitat comuna per mesurar.
Desenvolupament
Es proposa treball cooperatiu (medalles / rodonetes)
A partir de les reflexions que varem arribar a (Mesura1. El llit del rei), cal triar una unitat que sigui la mateixa per tothom i que no ens passi el mateix que li va passar al pobre fuster.
Quines coses podem agafar com a unitat?
Tres espai diferents:
Escolliu una unitat de mesura entre les que hem dit (retoladors, agendes i el peix pallasso, la mascota) i tres coses a mesurar
Preguntes clau
- Ho podríem fer prenent menys mides? (cas en el que per prendre la mesura de la taula mesuren els quatre costats)
- Podem mesurar qualsevol cosa amb el peix pallasso? Si volguéssim mesurar un llibre ens aniria bé?
Coses a destacar. Per pensar-hi un moment
- Un alumne a l'hora de passar per escrit les mides preses amb retoladors fa el següent dibuix:
Innocent de mi li demano si està segur que ho ha fet bé, ja que marcat la fila "vertical" al mig del retolador, la meva idea és fer-li veure que s'ha equivocat. Però ell em sorprèn quan em diu que està segur que ho ha fet bé perquè l'objecte mesurat fa 2 retoladors i mig de llarg i, és clar, no pot partir el retolador!
Es posa de manifest la importància de demanar als alumnes registres escrits o explicacions sobre el que han fet i que a més ho justifiquin, ens donarà moltes pistes per saber "on són" i així poder per ajudar-los a aprendre.
Exemple fitxa de treball final d'un parell de grups
Un cop feta la feina cal saber-la explicar el millor possible. |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada