Pàgines

dissabte, 3 de maig del 2014

Menú: Unitats de mesura de longitud


Us presentem el menú de Primavera: mesura de longitud

 Entrants 

1. La mesura del llit de la reina: plat il·lustrat que ens acosta a les unitats arbitràries de mesura

  Plats principals 

2. Festival d'unitats arbitràries
3. Timbal d'unitats estàndard acompanyades d'instruments de mesura
4. Estimar el metre: una unitat a compartir
5. Construcció (o deconstrucció?) de la cinta mètrica

Postres 

6.Passa l'armari per la porta?


Trobareu informació sobre cada plat clicant al número corresponent a cadascun d'ells.
 Bon profit!

(a més informació trobareu una explicació més detallada del procés) 




Reflexions dels cuiners un cop acabat el Menú
(de cara al curs vinent)

Fil conductor
El que treballem en aquest tema (o menú) en concret és la idea d'unitat de mesura de longitud. En particular  la idea d'unitat arbitrària. Necessitat d'unificar. En aquest cas la unitat comuna inicial hauria de ser el peu del rei o el del fuster, però cal un acord. Més endavant aquest acord de classe es generalitzarà a nivell ampli arribant així a la idea de metre, quasi universalment adoptat.
S'introdueix també la part d'instruments i les seves especificitats

Canviaríem alguna cosa? què repetirem? quin ordre? reflexionem.
  1. Que passaria si féssim el tema (unitats de mesura) al revés: començar pel metre i una de les activitats fos: I si no tinguéssim un metre?
  2. Començar per un conte, o per demanar quants pams o dits fa un objecte, en el fons obvia un problema inicial: la necessitat de triar una unitat de mesura. En el fons la decisió primera és nostre: "nenes mesureu amb..." enlloc de plantejar un problema com l'ultima activitat (passa el moble per la porta?) on la solució està en veure la necessitat d'una unitat. Ho fem així el curs vinent?
  3. Construir una cinta mètrica i demanar a un fuster que ens faci una taula han estat dues activitats molt interessants.
  4. Donar més espai a l'estimació d'objectes de la vida quotidiana?
Reflexions en veu alta sobre el tema
Algunes idees al marge, recollides a nivell de formació de mestres amb independència si s'entra o no en el tema a fer amb alumnes
  1. Si vull veure si un objecte passa per la porta podem començar per la mesura directa: si treballem amb cordes més llargues que l'objecte a mesurar el problema és fàcil ja que solament es tracta de "transportar" la mesura (utilitzant la corda com a element). Si posteriorment el tros de corda és menor aleshores la discussió ens porta a la idea d'unitat arbitrària
  2. Unitats arbitràries locals o corporals: ho hauríem de tocar?
  3. Analitzem que vol dir "sistema mètric decimal"?
  4. Posem sobre la taula que ara el que tenim es el sistema internacional de mesures? Parlem de gigues, megues, nanos etc?
  5. De quantes maneres diferents es podría començar el tema? canviem cada any?
    1. Per la unitat arbitrària?
    2. Per la estàndard (el metre o el centímetre)?
    3. Encarregant una taula a un fuster?
    4. Demanant si una taula passa per la porta?
    5. A partir d'una notícia d'un diari? (record del món de 100m llisos, per exemple)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada